Sabtu, 8 Mac 2014

Lebih 5 Jam Tunggu Untuk Dapat MC Tiga Hari

Masih lagi cerita tentang MC.

Sebab aku bukan kaki MC sebab dalam hidup aku yang singkat ni, masih banyak lagi yang belum aku buat. Banyak benda lagi aku belum laksanakan. MC akan lambatkan lagi tercapainya semua itu.

Apa yang banyak sangat belum buat tu?

Orang kata, Harimau mati tinggalkan belang…bila aku mati nanti, aku masih tinggalkan sesuatu yang bermanfaat. Ya, aku bukan gila glamer, tapi…aku nak ilmu itu terus berkekalan dan memberi manfaat ke serata alam. Jadi, aku kena buat macam-macam perkara lagi.

Namun, Allah menguji kita kat tempat mana kita utamakan itu. Bila kita sayangkan harta, maka Allah tarik sedikit harta itu untuk menguji ketahanan kita. Makanya, daku diuji tang kesihatan. Mungkin sebab sebelum ni aku bangga sangat bila bukan kaki MC. Siapa suruh RIAK kan? Lain kali jangan dok bercakap BESAR, jangan nak bangga tak henggat. Tak sedar diri sangat kan? Padan muka aku hu huh u!

Aku pernah pergi HUKM buat temujanji jumpa pakar oktopedik, cubalah baca semula pengalaman jumpa abang bersenjata dan kakak ceria yang sihat dari kanser. Bila pergi jumpa doktor panel dan diberi MC hanya sehari (sebab dah Jumaat), doktor hebat itu sarankan aku ke Hospital Serdang juga. Dia berikan surat rujukan. Nanti boleh pergi yang mana lebih awal.

Maka pergilah aku ke hospital Serdang pada Isnin 3 mac 2014 jam 9 pagi lebih kurang setelah keliling beberapa tempat di Bangi untuk buat salinan fotokopi laporan x-ray dan MRI dari KPJ tempoh hari. Empat kali pusing keliling hospital Serdang, tak ada satupun tempat parking aku boleh menyelit, termasuk tak ada pun parking OKU. Akhirnya aku balik rumah semula dan telefon teksi.

5 minit pun tak sampai urusan di kaunter Oktopedik. Terus dapat tarikh temujanji iaitu 31 Mac 2014. Opssss…cepatnya! Tak sampai sebulan, manakala tarikh untuk jumpa pakar di HUKM pada 30 April, dua bulan tuuuuuuu! Masalahnya, mana nak dapat MC sehingga jumpa pakar tersebut?

Aku disarankan ke bahagian kecemasan. Hospital Serdang tak ada bahagian pesakit luar, jadi ramai orang serbu bahagian kecemasan hingga kawasan ini dah jadi tak cemas. Waktu menunggu dianggarkan 3 jam mengikut kelas. Ada 4 kelas pesakit; kritikal, separa kritikal, (ops! Dua lagi aku lupa hu huh u hu).

Setelah daftar, aku dipanggil jumpa jururawat untuk periksa denyutan jantung dan tekanan darah. Ditanya masalah kesihatan, kemudian ambil nombor lagi untuk jumpa doktor. Nombor ini yang tentukan kategori berkenaan. Maka menunggulah aku sambil ulangkaji FB dengan tekunnya. Sambil tu teguk juga air mineral yang aku bawak sebagai bekal. Roti tak lalu makan, simpan je dalam beg.

Tunggu punya tunggu hingga bateri telefon yang awalnya 90% menurun hingga 3% sahaja, tetapi nombor tak juga naik. Biasanya aku hanya duduk di kerusi paling lama 15 minit sahaja, lepas tu mesti kena baring atau meniarap. Lenguh pinggang usah kata. Rasa nak baring je kat lantai. Orang yang menunggu pulak bukan main ramai lagi, macam-macam ragam pula.

Ketika hati bolak balik sama ada untuk terus tunggu atau balik sahaja, nombor aku naik. Syukurlah. Tapi dukacitanya…hanya dapat cuti 3 hari sahaja huh u huhu ingatkan dapatlah seminggu. Nasib baik doktor lawa tu ceria sahaja. Aku yang penat tetiba je rasa dah sihat huh u huh u.

Bila keluar, doktor lawa tolong bukakan pintu, semua mata pandang semacam je. Mmmmmm dah tentulah doktor lawa tu tolong buka pintu sebab daku datang sensorang, bertongkat pulak tu. Janganlah jeles.

Sampai je lobi utama, hujan mula turun. Malangnya, teksi tak mahu ke Bangi yang dekat itu ketika waktu puncak. Jem!

Nasib baik Cik Bintang dah balik dari Dubai. Kalau tak…siapa nak tolong ambil ya? Ada tak? Ataukah perlu menapak balik jalan kaki redah lebuhraya? Mmmmmm daku pun tak tahu jawapannya!

Tiada ulasan: