Isnin, 1 Disember 2008

Dell Inspiron 1420

Impian untuk miliki komputer riba sendiri sudah lama terpendam. Terlalu lama sebenarnya. Bertahun-tahun yang lalu. 2004, ada “seseorang” menyatakan padaku yang dia terima tawaran dari kawannya yang kononnya berkerja dengan Kastam Diraja Malaysia untuk pasarkan komputer riba jenama Accer dengan harga yang murah. Konon-kononnya barang rampasan kastam kerana elak cukai. Harga asal komputer itu mengikut pasaran semasa sekitar RM6 ribu hingga RM7 ribu. Untuk kami harganya tidak sampai RM3 ribu.

Sayangnya, kami tidak boleh beli satu sahaja kerana ianya dipacking (tiga atau lima unit-sudah lupa yang mana satu. Maklumlah, dah tua kan...) setiap sekotak. Jadinya, terpaksalah mencari beberapa orang lain yang nak beli komputer riba sama. Dipendekkan cerita, aku berjaya cari 5 buyer (termasuk diri sendiri) dan kumpulkan RM7500. Bila tiba masa untuk dapatkan komputer riba itu, berjuta alasan yang kuterima. Kalah citrawara ataupun cerekarama di TV jalan ceritanya. Kalau difilemkan kisah itu, boleh jadi box office wa cakap luuu...dan akhirnya, merangkaklah aku berkerja siang malam, buat part time sana sini mencari duit untuk mengganti wang pendahuluan yang telah diambil itu. Dan diri pula, untuk pertama kali dalam sejarah hidup digelar Sang Penipu.

Kata orang, seseorang manusia itu akan dikenang dengan kesilapan yang dilakukan biarpun silap itu hanya sekali. Namun silap itulah yang akan disebut berjuta kali. Silap itulah yang akan diulang-ulang, bukannya bagaimana orang itu belajar daripada kesilapan itu. Baiknya yang dilakukan sehayat akan terlupakan. Itu kata orang. Entah betul, entahkan tidak. Sama-samalah kita tengok nanti ya. Bila aku dah mati nanti, tolong sms bagi tahu apa yang manusia atas muka bumi ni cakapkan pasal aku. Jangan risau, nanti aku bawa “Orang Kuning” (bukan itik ya) masuk liang lahad sama. Line mesti clear punya! (Sah-sah DIGI marah aku ni...jangan kena saman udah ler, memang tak mampu nak bayarpun!)

Dan kini, setelah empat tahun berlalu, Allah berikan kesempatan untuk kumiliki jua harta ini. Bonus yang dianugerahkan sebelum Aidilfitri dahulu dengan sedikit top up pada bulan berikutnya membolehkan impian ini menjadi nyata. Terima kasih Pak Lah, berikan kami bonus sebulan. Terima kasih Malaysia yang aman makmur, berikan kesempatan untuk kakitangan kerajaan dapat bonus sebulan gaji. InsyaAllah, aku akan kerja bukan sahaja untuk kerajaan Malaysia, namun demi Islam, demi anak bangsaku (Terlebih patriotik lah pulak...tapi, memang macam itulah kira-kiranya. Sebab itu, aku paling tak suka orang Malaysia tak sedar diri yang burukkan negara Malaysia yang kucintai ni. Nak aje hantar orang yang tak bersyukur macam tu ke Iraq. Okey tak idea tu?)

Sekalipun komputer riba ini tidaklah secanggih mana, namun ia telah jadi “kesayangan hamba” yang menemani sepanjang malamku. Warnanya biru. Jenama Dell Inspiron 1420. Isi perutnya seperti berikut;

Microsoft Windows XP
Version 2002 Service Pack 3
Intel (R) Pentium (R) Dual CPU
T3200 @ 2.00 GHZ
1.99 GHZ, 1.99 BB of RAM


Sepanjang seminggu terlantar di katil, DIA telah temaniku dengan setia. Diiringi lagu-lagu merdu yang adakalanya kudengar bersama siaran radio di sebelah. Nak tengok dengan lebih jelas, beginilah rupanya dari pelbagai sisi.











Macam-macam warna ada...pilih mana yang berkenan di hati....

Sekali tengok, macam dah berkenan ni...















Charger dia simple dan mudah. siap dengan getah untuk ikat wayar. nampak kemas.

cute je beg dia

4 ulasan:

dina berkata...

kau tahu apa yg nak aku katakan?

"aku cemburu okey!!?"

huhuhuu...

anyss berkata...

Kau cemburu aku kena tipu tu ke, Dona? hu hu hu

dina berkata...

cemburu sal kau dah ada 'kawan' baru si dell tu... tak patut! aku belum dapat lagi... (korek tabung)

anyss berkata...

Akupun dah pecahkan tabung...giliran ko lak hu hu hu