Jumaat, 27 Januari 2012

Kenaikan Gaji Berganda Setelah Semakan Semula SBPA?


Ini hanya khabar angin yang sentiasa sahaja bertiup kencang
Asal sahaja berkaitan kenaikan gaji
Atau pemberian bonus kepada Penjawat Awam
Cepat aje beritanya tersebar
Padahal kesahan atau kesahihannya belum lagi dibuktikan.
Tapi, kalaulah betul pokok yang bergoyang tu angin yang tiup
Bukannya ada kera bergayut
Syukur Alhamdulillah. Aminnn. Doa-doalah ya reramai.

Kalau ikut kata Perdana menteri beberapa hari lepas
Semakan semula SBPA terutama tangga gaji
akan berlangsung selama tiga bulan
iaitu hingga April 2012 barulah diketahui apa yang jadi
namun kalau rajin berjalan di dunia maya
pelbagai spekulasi, khabar angin dan rumus dah tersebar luas
aku pun tak pasti mana mereka dapat semua cerita ni
kononnya kenaikan gaji penjawat awam berganda-ganda lagi
berbanding yang dah diberitahu naik awal bulan Januari lepas
betul ke tidak, aku memang tak ada jawapannya
tunggu sahaja keputusan semak semula tangga gaji SBPA itu nanti

Namun, yang aku nak sentuh kat sini adalah:
Walaupun gaji penjawat awam belum lagi naik
[dahulu katanya akan naik bulan januari 2012,
Kemudian tangguh hingga Februari 2012,
Sekarang aku tak tahulah pula bila tarikh barunya]
Tidakkah kita semua sedar bahawa
Harga barang dah melambung-lambung naik di pasaran
Sedar tak? Perasan tak?
Ada kesan tak kat kalian?

Siang tadi aku menyopingkan diri kat belakang rumah tu
Satu raga penuh je pun…raga ya, bukan guna troli
Tak belipun beras ya…
Antara isinya adalah: biskut, yogurt, roti Gardenia, megi tomyam
[aku baru nak belajar makan megi sejak harga barang naik
Namun, Nampak gayanya harga megi juga tidak murah ya…]
Neskepe [baru je nak cuba GOLD punya], pembersih muka,
Twisties dan mr potato [untuk kunyah masa berjaga]
Pewangi bilik [yang paling murah RM5.90]
Keseluruhannya hampir RM100
Fuyoooooooooooooo terkejut badak, gajah, unta, zirafah, kancil, badak air,
Rimau, Serigala jadian, Landak, tikus hutan, ayam serama AKU!
Fuhhh…tengok betapa banyak jenisnya terkejut aku tu!

Disebabkan aku hanya pakai selipar getah
yang layak diguna untuk masuk jamban je
agak terketar-ketar jugalah tangan aku nak membayarnya
nasib baik aku tak ambil troli kemudian angkut
beras, gula, tepung, kicap, sos bagai
gamaknya, laku tak selipar getah tu untuk tebus bayar semua barang
yang aku terlebih ambil tu sebab tak berapa nak cukup duit dah
Ohhhhh! Rasanya aku dah layak untuk mendaftar
di Jabatan kebajikan Masyarakat sebab ketidakmampuan hingga tahap begitu
cuba kita tanya sedara Eelobor kelayakan untuk memohon kat situ

Sila buat entri ya Eelobor!
Adakah ini hanya fonomena biasa musim perayaan,
ada harapan tak harga barang akan turun selepas Chinese New Year ni?
ke akan terus melambung-lambung naik macam belon gas yang terlepas?

PSSSST: Berita tengahari tadi kata:
Gaji bulan Februari masih lagi dibayar guna sistem SSM
gamaknya bila gaji SBPA boleh dapat ek?
Ada tunggakan tak? hu hu hu jangan baling aku dengan selipar Jepun ya
tanya jauh dari sudut hatiku hu hu hu 

6 ulasan:

Unknown berkata...

Bila gaji naik .. harga barang pun turut naik walaupun dah sekat macam². Kalau naik sikit tak apa la. Nie berganda² dari gaji yang dapat. =(

www.anastasyea.com

ckLah @xiiinam berkata...

Betul tu...nak beli syamfu pun semua mahal. Ramas daun bunga raya dengan asam jawa je lah lepas ni...

anyss berkata...

Anastasyea: Hu hu hu tetiba gaji belumnaik-naik lagi...barang2 dah lama melambung2 naik tak henggat donia hu hu hu

anyss berkata...

CKLah: Ranaplah semua pokok bunga raya selepas ni...tinggal ranting je hu hu

suri solehah berkata...

salam kenal,,memang betul..sebelum merasa gaji baru semua barang dah mencanak naik..air kat pasar malam dari rm1 dah naik rm1.5 huhu,nk senarai mmg tak terlarat walaupun menteri kata akan pantau!

aizamia3 berkata...

ramai tak sabar nakkan kenaikan gaji SBPA tu tapi dalam masa yang sama tokei2 kedai pun tak sabar nak naikkan harga barangan..