Khamis, 8 Mac 2012

Pertemuan PM Penjawat Awam, Pengumuman Semakan Semula SBPA

Kira-kira 1.4 juta penjawat awam hari ni sangat teruja
Berdebar tunggu pengumuman Perdana Menteri hasil semakan semula
Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang tengah berlangsung di PICC

Patutpun ramai tak tahu tentang pertemuan tu
Rupanya hanya untuk ketua-ketua jabatan kerajaan, badan berkanun
Dan pegawai kanan perkhidmatan awam sahaja
Aku ni kan makcik klener je, perasan lebih kena jemput sama hu huhu

SBPA diumumkan dalam Belanjawan 2012 pada 7 Oktober 2011
Patutnya dilaksanakan bermula Januari 2012 tetapi ditangguhkan untuk semakan semula
Maklumlah, ramai yang tak puas hati, Nampak berat sebelah
Macam bos aku contohnya, gaji melonjak naik sampai RM5K
Kami yang jadi kuli ni…mentang-mentanglah kami kuli
Naik dua tiga posen je, ada juga yang turun gaji…elok sangatlah semak semula
Mana tahu gaji aku boleh naik sampai RM10K
Kalau naik sampai gitu, nanti aku belanja sate ya hu hu hu
Kalau naik tiga empat posen je…aku belanja tekak sendiri je lah ya!

peruntukan sebanyak RM64.1 bilion untuk gaji dan pencen kakitangan kerajaan
di bawah Belanjawan 2012, harapnya semakan membolehkan gaji yang lebih tinggi
aku dah lama semput ni…nak makan yogourt dua ketul seharipun payah
semua barang dah naik berganda, dah tak mampu nak sara diri sendiri ni
tak kan nak kena cari suami kaya pulak kan
masalahnya, orang kaya tak pandang punyalah makcik klener macam aku ni

walaupun semakan semula akan diumumkan hari ini
Cuepacs memohon mendapat bayaran tunggakan
berkuatkuasa daripada tarikh pelaksanaan asal iaitu 1 Januari 2012
wahhhhh kalau betul begitu, lenalah aku tidur malam ni
tunggakan yuran belajar aku juga dah boleh dilangsaikan nanti

Dengarnya dari hujan yang membanjiri Kuala Lumpur malam semalam,
Hingga banjir kilat di Jalan Melaka, Bangsar, Ampang, Masjid Jamek;
kira-kira 3.2 juta orang yang berada dalam sektor swasta,
terutama yang berada di peringkat rendah, juga akan menikmati faedah
bila kerajaan juga sedang menumpukan usaha bagi melaksanakan dasar gaji minimum.

Bagi yang nak dengar secara langsung tentang
pengumuman penambahbaikan SBPA oleh Perdana Menteri,
bolehlah ikuti di Nasional FM @ Selangor FM sentiasa di hati bermula 9.45 pagi
tak pasti pula boleh tonton siaran TV atau tak
[siaran langsung boleh diikuti di TV1 bermula jam 9.45 pagi]

jom sama-sama tengok TV1!

Tiada ulasan: