Anda Juga Mungkin Berkenan

Jumaat, 1 Mac 2013

Petua dan Tips Tuntut Hutang Cara Islam

Pernah tengok Rancangan Kalau Dah Jodoh di Astro Aosis yang dikendalikan Ustaz Kazim Elias? Berikut adalah Promonya;




Apa hukumnya seorang suami yang gagal memberikah nafkah yang halal kepada keluarganya. Video di bawah ini adalah petikan Rancangan Kalau Dah Jodoh di Astro Aosis yang dikendalikan Ustaz Kazim Elias dalam siri berjudul Hukum Suami Gagal Beri Nafkah Halal Kepada keluarga.

Gaji sebulan RM1800 tetapi; Guna telefon pintar Samsung harga RM2 ribu, Guna TV LCD 3D, Peti ais besar yang boleh muat anak, melancong setiap bulan. Gaji hanya RM1800, tetapi gaya hidup macam gaji bulanan RM81 ribu. Ini menyebabkan ramai orang mula berhutang, termasuk hutang Along.

Ramai orang pernah hadapi masalah apabila memberi hutang. Masalah paling utama adalah bagaimana cara untuk mendapat semula atau menuntut hutang berkenaan. Ramai jugak rupanya kaki hutang yang liat nak bayar hutang.

Andai kalian juga hadapi masalah sama, silalah dengar rakaman ini. Pada minit ke 5.00 hingga minit 6.02, Ustaz Kazim Elias ada bagi petua cara mengutip hutang dari orang yang tak nak bayar hutang kita tu, cer dengar;



Menurut Ustaz Kazim Elias, petua supaya peminjam duit tu bayar hutang kepada kita; baca surah Yaasin. Pada setiap sebutan perkataan “mubin”, berhenti seketika dan berdoa sambil menyebut nama orang yang berhutang dengan kita tu. 

Setiap kali bacaan kita bertemu dengan perkataan “mubin”, maka kita akan berdoa sambil menyebut nama orang berkenaan.

Terdapat sebanyak 9 Kali sebutan perkataan “mubin” dalam surah Yaasin. Jadi kita akan berdoa sambil menyebut nama malaun yang liat nak bayar hutang dengan kita itu. 

Kepada rakan-rakan yang berhadapan dengan masalah kesukaran menuntut bayaran hutang, bolehlah mencuba cara ini. Jom ramai-ramai kita pakai cuba!



4 ulasan:

Kakzakie berkata...

Bapak kakak didik anak-anak-cucu-cucu dan jadi ikutan hingga kini jika mahu menghadapai peperiksaan/inerview dsb malam selepas solat hajat baca yasin dan pada ayat Mubin itu juga letakkan hajat kita. Lebih kuranglah ni... Sudah jadi amalan kami sekeluarga sebenarnya.

anyss berkata...

Kakzakie: ekceli saya baru tahu ilmu ni. tak tau mcm mana boleh terlepas pandang. harapnya masih blm terlambat.

Biasanya, kalau sedih ka, ada problem ka @ marah ka @ apa2 je, saya suka baca surah yasin. Kalau TERmenangis masa baca n ada org tengok pun boleh bagi kaver line kata "rindukan arwah yg dah pergi" hu hu hu hu

Murni Alfathunnisa berkata...

Banyak fadhilat baca surah yassin. rupa-rupanya betul petua orang tua-tua pasal kalimah 'mubin' tu. ada tengok siri ni.... :-) good sharing anyss..

Fairuz Aqilah berkata...

terima kasih share pesanan UKE tentang hutang tu ye. saya mohon share serba sedikit di blog saya? terima kasih :)